De 74ste 11Stedenwandeltocht
Het heeft even geduurd voordat we weer met een nieuwe nieuwsbrief kwamen. De afgelopen tijd zijn niet alleen wij als organisatie belast met méér papierwerk, maar ook andere organisaties. De reden hiervoor is niet al te moeilijk te bedenken: er is veel nagedacht over risico`s door Rijk, Provincies en Gemeenten, maar ook door bijvoorbeeld de Wandelbond. En dat moet dan toch maar ‘even’ worden geïmplementeerd in de draaiboeken en gecommuniceerd met vergunningverleners etcetera.
Maar desalniettemin: niets is ons te dol om er dit jaar weer een pracht van een tocht van te maken…eindelijk weer… Écht, het gaat gebeuren!
De inschrijving
De inschrijvingen lopen gelijk aan andere organisaties zoals de Vierdaagse van Nijmegen. Iets lager dan vorige versies, namelijk ongeveer 15% minder. De slaapschepen zijn wel allemaal volgeboekt.
De inschrijving sluit definitief op 15 mei 2022, dus als u nog wandelaars weet die mee willen doen, laat ze dan weten dat ze nog een week de tijd hebben om in te schrijven.
In onze organisatie voor de 74e tocht zullen er ‘regeltjes’ blijven bestaan, maar deze keer zijn het ongeschreven regeltjes en geen opgelegde. Dat lijkt simpel, maar blijkt moeilijker dan we denken. Corona is nog steeds niet uit de wereld en zal dat ook niet weer gaan. We moeten daarom steeds rekening met elkaar houden…dus als u Corona heeft: kom niet!
De start
Op dinsdag 24 mei om 07.00 uur is de start van de eerste etappe vanuit de 11Stedenhal aan het Fryslanplein 1 te Leeuwarden. Het startschot zal worden gegeven door Wiebe Wieling, voorzitter van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden. De finish in Sloten sluit om 19.00 uur.
Het busvervoer
Indien u zich heeft ingeschreven voor de tocht inclusief busvervoer, dan wordt u ’s ochtends van de finishplaats naar de startplaats gebracht. U wandelt dan naar de finishplaats. Kijk voor de tijdstippen van het busvervoer
hier . Mochten er wandelaars zijn die alsnog busvervoer willen boeken, dan kunnen ze dat laten weten via het contactformulier. De kosten voor het busvervoer zijn € 7,50 per persoon per dag. Let op: het is nier meer mogelijk om ’s ochtends tegen contante betaling een buskaartje te kopen. U dient dus vooraf aan te geven of u gebruik wilt maken van het busvervoer, zodat wij weten hoeveel bussen we moeten reserveren. Bovendien gelden hier mogelijk ook nog de nodige coronamaatregelen.
Bagagevervoer
Uw bagage kunt u ’s ochtends bij de start in de daarvoor bestemde Titan-aanhangwagen plaatsen. ’s Middags kunt u de bagage dan weer uit de aanhangwagen halen. Dit bagagevervoer is gratis.
Rode Kruis
Tijdens de tocht is het Rode Kruis aanwezig voor onder meer de behandeling van de blaren die u, ondanks de vele trainingskilometers, mocht oplopen. Daarvoor zijn op verschillende plaatsen Rode Kruisposten ingericht.
Bescheiden
Alle wandelaars ontvangen ongeveer twee weken voor de tocht nadere informatie. Voor de bootslapers is dat informatie over het inschepen op maandag 23 mei 2022. De andere wandelaars krijgen tegen die tijd hun start- en buskaart toegezonden. Daarnaast ontvangt u per dag praktische informatie (dag info) over onder meer de route, het bagagevervoer, de Rode Kruisposten, de stempel- en cateringposten, toiletten, etc. Voor de (eerste) dag van uw deelname wordt u deze dag info toegezonden. Voor de volgende dagen is de dag info te verkrijgen bij de finish van de vorige dag.
Milieu
U bent van ons gewend dat wij dagelijks, ergens onderweg, een flesje energiedrank geven. Dat betekent dat wij alleen al hiermee een enorme berg plastic afval ‘produceren’.
Dat willen wij niet meer en daarom is daar een alternatief voor bedacht. Dit is één voorbeeld hoe wij stapje voor stapje milieuvriendelijker willen gaan organiseren. Helaas hebben we nog een voorraad plastic bekertjes, dus deze zult u nog wel aantreffen.
Heeft u ideeën waarmee we volgend jaar nog beter op het milieu kunnen letten, laat ons dat weten.
Vrijwilligers
Afgelopen vrijdag, 6 mei, hebben we in het dorpshuis van Rie alle vrijwilligers weer bijgepraat over de komende tocht. Onze vrijwilligers hebben er weer zin in en staan graag voor u klaar. Mocht u na deze tocht denken, ik wil ook wel vrijwilliger worden, laat het ons dan weten via info@elfstedenwandeltocht.nl of via het contactformulier op de website.
Nb: Wanneer u ons wilt helpen is het wel heel wenselijk dat u in Fryslân woont….
Van de brevetcommissie:
Op 10 mei a.s. worden, na 2 jaar, weer mensen in het zonnetje gezet die de 11-steden per schaats, per fiets en wandelend hebben bedwongen! 20 sportmensen worden gehuldigd in het provinciehuis in Leeuwarden door commissaris van de Koning Arno Brock en de voorzitters van de van de drie organisaties, onder toeziend oog van familieleden en vrienden. Alvast van harte gefeliciteerd!
Tenslotte
Namens het gehele bestuur, alle vrijwilligers en sponsoren wens ik u heel veel veilige wandelkilometers toe, en …… blijf vooral gezond!
Eeuwe Geertsma, voorzitter