Het jubileumHet afgelopen “organisatiejaar” was een mooi jaar voor ons. Er is veel gedaan, zoals het opzoeken van leuke muziek voor jullie onderweg; dat was geen sinecure omdat veel mensen vrij zijn/waren in verband met de Hemelvaartsweek.
Deelnemers
5-daagse: 616 inschrijvingen, waarvan 581 wandelaars zijn gestart en 525 ‘hem’ hebben uitgelopen. Twaalf wandelaars deden voor de 10de keer mee, twee wandelaars voor de 20ste keer (waaronder onze oudste deelneemster van 90 jaar), één wandelaar deed voor de 30ste keer mee en we hadden voor de tweede keer in ons bestaan een wandelaar die de tocht voor de 50ste keer wist te volbrengen. Allen nogmaals gefeliciteerd!
Voor de 3-daagse hadden zich 36 deelnemers ingeschreven, waarvan 32 hem hebben uitgelopen en van de ‘losse’ 1-daagse deelnemers hebben 227 van de 247 ingeschreven wandelaars de dagetappe volbracht.
Met deze getallen zitten we weer in lijn met de aantallen van vóór de Coronatijd, óók qua uitvallers op de 5-daagse wat elk jaar rond de 40 ligt.
De Brevetten
Onder ons zijn deelnemers die de Elfstedentocht geschaatst, gefietst en hem dit jaar wellicht ook gewandeld hebben. Het wandelen wordt vaak als laatste gedaan omdat het als loodzwaar wordt beleefd. Wanneer u zowel de 11-Stedenwandeltocht, de Fietselfstedentocht (niet de wintertocht) als de Elfstedentocht op de schaats succesvol heeft volbracht, komt u in aanmerking voor het brevet. De uitreiking door de Commissaris van de Koning zal op 15 december 2023 gehouden worden tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Friese Provinciehuis. Aanvragen van het brevet kan tot 1 oktober a.s.
Meer informatie hierover kunt u hier vinden .
De slaapschepen
In 2024 zullen er 7 slaapschepen worden ingezet. Daarmee kunnen we dan nog meer deelnemers een volpension arrangementen aanbieden. De tarieven hiervoor en de overige tarieven zullen in november 2023 worden vastgesteld.
De 11-Stedenwandeltocht en het milieu
Van veel van onze wandelaars van vorig jaar kregen we de feedback dat ons duurzaamheidsbeleid wat we hebben ingezet werd gewaardeerd. Dit jaar vroegen we u ook om ons hiermee te helpen door zoveel mogelijk ‘wegwerpzaken’ zoals plastic bekertjes, plastic zakjes enzovoorts thuis te laten. Volgend jaar gaan we er een speerpunt van maken met als doel het milieu te sparen. Later meer voor minder afval!
Dank!
Ik wil hierbij alle deelnemers, bestuursleden, vrijwilligers, sponsoren, schippers, familieleden, aanmoedigers en opjagers, muzikanten, Rode Kruisers, masseurs en restaurateurs, stadsbesturen en ondernemersverenigingen enzovoorts danken voor de inzet om van de 75e editie een feest te maken!
Vragen of aanmelden als vrijwilliger?
Heeft u nog vragen of wilt u zich aanmelden als vrijwilliger, stuur dan via het contactformulier of rechtstreeks een berichtje naar info@elfstedenwandeltocht.nl.
Tot slot
De tarieven voor 2024 worden in november bekend gemaakt en inschrijven kan zoals gebruikelijk vanaf 1 december.
Voor nu, namens alle bestuursleden, vrijwilligers en sponsoren een geweldig sportief jaar toegewenst vol gezondheid en plezier…. wij zien elkaar weer in het voorjaar van 2024!
Oant sjen!
Eeuwe Geertsma, voorzitter