11Stedenwandeltocht

De 76e editie van de 11Stedenwandeltocht is van 7 t/m 11 mei 2024.

Altijd al eens een echte vijfdaagse wandeltocht mee willen maken in de mooiste provincie van Nederland met al zijn afwisselende landschappen? Dan is dit misschien wel een mooie gelegenheid eindelijk voor een ‘kruisje’ te gaan.

De tocht bestaat uit de volgende vijf etappes (waaronder de dag info’s):

U start ieder ochtend om 07.00 uur en de finish sluit om 19.00 uur (behalve op zaterdag, dan sluit de finish om 14.00 uur)
U kunt ’s ochtends gebruik maken van het busvervoer van de finishplaats naar de startplaats.
Maar uniek is de mogelijkheid voor een volledig verzorgd arrangement op een van onze slaapschepen. Deze schepen volgen de route en leggen aan in de finishplaatsen Sloten, Workum, Franeker, Dokkum en Leeuwarden. Regelt u zelf overnachting, dan kunt u gebruik maken van ons bagagevervoer.

Is vijf dagen u te veel, dan kunt u ook één of meerdere dagen meelopen.

Voor diegene die de gehele tocht volbrengt is er het felbegeerde 11-Stedenwandelkruisje. Een van de drie officiële 11-Stedenkruisjes.

Laten we er met z’n allen ook in de 76e editie een mooie tocht van maken. U kan zich inschrijven t/m 20 april 2024!
LET OP: INSCHRIJVING BIJ ÉÉN VAN DE SLAAPSCHEPEN IS NIET MEER MOGELIJK!
Voor meer informatie verwijzen we u naar de FAQ op deze website.

 

 Wij zijn zeer ingenomen met het besluit van Koning Willem Alexander om de Koninklijke Erepenning toe te kennen aan de Stichting Friese 11-stedenwandeltochten, wegens het 75-jarig bestaan per 10 september 2021.

Dit is de QR code van de route:

Laatste nieuwtjes

 

Nieuwsbrief april 2024

 

Beste wandelvrienden,

 

De ynskriuwing is yntusken ticht! (de inschrijving is ondertussen gesloten!)

Wij zijn er klaar voor en we hebben er zin in!

Naast u hebben 847 collega wandelaars zich ingeschreven: 554 wandelaars gaan de volledige tocht lopen, 36 wandelaars hebben gekozen voor de 3-daagse tocht (donderdag t/m zaterdag) en 258 wandelaars lopen één van de etappes mee.

De wandelaars zijn afkomstig uit Nederland, België, Duitsland, Portugal en Oostenrijk.

Het is een heel mooi aantal om er weer een feestje van te maken!

 

Wij zijn de afgelopen maanden weer heel druk in de weer geweest en het is ons wederom gelukt om alles klaar te krijgen dankzij de vele uren inzet van de bestuursleden en een aantal vrijwilligers. Natuurlijk maken onze sponsoren het mogelijk om alles voor een zo laag mogelijke prijs aan te kunnen bieden, en wat zijn we daar blij mee!

 

In de nieuwsbrief van maart jl. las u al dat ons duurzaamheidsbeleid, wat we hebben ingezet, wordt gewaardeerd. Dit jaar vragen we u nogmaals om zoveel mogelijk ‘wegwerpzaken’ zoals plastic bekertjes, plastic zakjes enzovoorts thuis te laten en in plaats daarvan een mok, een Dopper, een bôlebakje (broodtrommeltje) etc. voor onderweg mee te nemen. Natuurlijk hebben wij ook nog steeds de bekende papieren bekertjes voor de drankjes, maar écht voor de allerlaatste keer!

 

Het afgelopen jaar hebben velen, waaronder ook onze eigen Femke, zich bezig gehouden met het promoten van onze wandeltocht op de social media en internetsites. Daar zijn veel leuke reacties op gekomen en er werd ook veel gedeeld. Wij denken (echt!) nog steeds dat heel veel langeafstand wandelaars nog nooit van onze tocht hebben gehoord en daarom is het zo mooi dat er massaal wordt gedeeld!

U mag ook ideeën naar ons mailen of mij even aanschieten ‘ergens’ tijdens onze wandelweek. Ik zal, net als vorig jaar, steeds bij jullie zijn (herkenbaar aan het rode hoedje).

 

De bootslapers

Op maandag 6 mei ontvangen wij de wandelaars die het arrangement met overnachting op één van onze slaapschepen hebben geboekt. Wij duiden die zelf aan met ‘de bootslapers’. Deze wandelaars hebben al bericht over het programma op 6 mei ontvangen.

 

De startkaarten

De bootslapers krijgen hun startkaart op de maandag 6 mei in de 11Stedenhal, bij het inchecken.

De andere start- en buskaarten worden op vrijdag 26 april verzonden. Deze zullen op dinsdag 30 april of woensdag 1 mei bij u thuis worden bezorgd. Mocht u op donderdag 2 mei nog niets hebben ontvangen, laat het dan even weten via het contactformulier op de website of via een re-mail naar aanleiding van deze nieuwsbrief.

 

Wandelshirts en merchandising

Bij de voorinschrijving (vóór 1 maart) hebben 142 wandelaars gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een wandelshirt te bestellen. Hebt u een wandelshirt besteld, dan staat bovenaan deze brief de maat van het door u bestelde wandelshirt. Op vertoon van deze nieuwsbrief kunt u het wandelshirt afhalen (bij de start of op een later moment).

Tijdens de tocht zijn de wandelshirts ook nog te koop in Workum, Franeker, Dokkum en Leeuwarden (€ 25,00), maar op=op. Verder verkopen we nog jubileumcaps (uit 2023), polo’s, buffs, pins en veters. (Graag contant betalen).

 

Busvervoer

Maakt u tijdens de 11-stedenwandeltocht gebruik van ons busvervoer ’s ochtends van de finish- naar de startplaats, houd dan uw buskaart gereed. Let op: zorg dat u op tijd bent. De bussen vertrekken uiterlijk op het aangegeven tijdstip (zie de daginfo en de FAQ op onze website).

Wandelaars die op ZATERDAG gebruik maken van het busvervoer, kunnen hun auto parkeren bij de 11Stedenhal (Fryslânplein 1) of bij het Wetterskip (Fryslânplein 3). Parkeert u bij het Wetterskip, parkeer dan wel in de parkeervakken! Het kan namelijk zijn dat het Wetterskip moet ‘uitrukken’ en dan mogen fout geparkeerde auto’s dat niet belemmeren.

 

De start en finish

Bij de start op dinsdag 7 mei 2024 wordt de streepjescode op uw startkaart gescand. Dit gebeurt in de 11Stedenhal. De start is voor alle wandelaars om 07.00 uur. Vervolgens krijgt u buiten een knipje in uw startkaart. Ook op de andere dagen is de start om 07.00 uur. Dan wordt uw kaart niet gescand, maar krijgt u direct na de start een knipje in uw startkaart.

U wordt verzocht bij de finishposten (Sloten, Workum, Franeker, Dokkum en Leeuwarden) uw kaart eerst te laten scannen. Daarna ontvangt u een stempel op uw kaart.

 

Openingstijdens stempelposten

Nieuw! met ingang van dit jaar hebben we voor de stempelposten openingstijden. U kunt deze vinden op de daginfo.

U wordt geholpen vanaf deze tijden: bent u eerder, wacht dan even tot de stempelpost geopend is. Zorg dat u steeds bij de stempelpost bent voordat deze sluit. We hanteren ruime tijden, dus raak niet in de stress 😉

 

Routewijzigingen

Op zaterdag:

# We lopen dit jaar vanaf Dokkum via Damwâld naar Rinsumageast.

# U loopt niet via Aldtsjerk, U slaat niet af naar de Zwarte Singel, maar blijft op de Klaas Douwesweg lopen. Het limonadepunt zal zijn op de Van Sminiawei t.h.v. Marskramer Joustra.

# In verband met een stremming van het heechhout bij Snakkerburen is de route als volgt: Oan é Dyk naar Snakkerburen. Bij T-splitsing LA, Bouwedijk, einde weg RA, fietspad langs Lekkumerweg richting Leeuwarden. Na Brug over de Bonkefeart RA, voetpad volgen, einde voetpad RA, Pilotenespel. Einde Pilotenespel LA.

Deze beide laatste wijzigingen zijn niet opgenomen in de gedrukte versie van de daginfo, maar wel in de QR-code en in de bewegwijzering (witte pijlen op het wegdek).

 

Goed om te weten: in Workum is een douchemogelijkheid

Voor de wandelaars die niet op slaapschepen overnachten biedt sportcentrum De Rolpeal het volgende aan: douchen + koffie/thee voor € 5. Een ‘douchemunt’ is boven bij de bar te koop.

 

Dokkum: achter de sjees

Bij de start in Dokkum gaat er een sjees voorop. We verzoeken u (te allen tijde) achter de sjees te blijven.

 

Daginfo

U ontvangt iedere dag een A4-tje met de belangrijkste info. Het eerste exemplaar ontvangt u samen met uw startkaart. Voor de volgende dag(en) ligt er bij de finish een exemplaar klaar. De daginfo staat ook op onze website: op de startpagina vindt u bij de dagetappes een link naar de daginfo.

 

De Gouden gedragsregels

Als vrijwilligers en bestuur hebben we er weer ontzettend veel zin in om er een fantastische wandel-week van de te maken. Maar we vragen ook wat van u, namelijk:

– Volg de aanwijzingen van onze verkeersregelaars en vrijwilligers op;

– Loop zoveel mogelijk aan dezelfde kant van de weg. Of dat links of rechts van de weg is, maakt niet uit, zolang iedereen maar aan dezelfde kant blijft;

– Laat geen afval achter, neem dit mee en deponeer dit in de containers van de organisatie;

– Respecteer de eigendommen van anderen, niet alleen van de andere wandelaars maar ook van de omwonenden bij de start, onderweg en bij de finish;

– Geef ruimte aan de andere weggebruikers: de wegen en fietspaden delen we met andere verkeersdeelnemers die daar ongehinderd gebruik van moeten kunnen maken;

 

Komt u met de auto, maak dan gebruik van de carpooltool ‘Slinger’ van de KWbN

– Bij iedere wandeltocht komen er deelnemers met de auto naar de start/finish locatie, waarbij veel autostoelen leeg zijn. Door gebruik te maken van de tool Slinger maak je het mogelijk dat je je lege stoel(en) met andere deelnemers kunt delen. Samen rijden is immers veel gezelliger, beter voor de portemonnee én het milieu.

– Geïnteresseerde deelnemers kunnen via wandel.nl een autorit aanbieden of het verzoek doen om mee te rijden. Slinger maakt vervolgens een ‘match’ en koppelt de bestuurder aan bijrijders. Verder contact over het tijdstip, de locatie en het delen van brandstof- en parkeerkosten verloopt hierna onderling via e-mail. Zie: https://www.wandel.nl/wandelagenda/carpoolen-naar-kwbn-wandelevenementen

 

Uitvallers

Mocht u tijdens de tocht onverhoopt uitvallen, wilt u dan een berichtje sturen via het contactformulier op onze website (of een re-mail op deze nieuwsbrief). Bellen naar het nummer dat vermeld staat op uw startkaart mag uiteraard ook.

 

Tenslotte

Namens de bestuursleden Gelbrig, Baukje, Jelle, Doutzen, Femke en Hilly en alle vrijwilligers en sponsoren wens ik u goede voorbereiding en heel veel plezier tijdens onze 76e 11-Stedenwandeltocht!

Oant de 7de maaie! (tot 7 mei) of als u gebruik maakt van één van onze slaapschepen: tot 6 mei.

 

Eeuwe Geertsma, voorzitter

https://elfstedenwandeltocht.frl

info@elfstedenwandeltocht.nl

  • “Wij lopen op een duurzame samenwerking”, zo vertaalt A2Z Reclame uit Heerenveen de relatie met de 11Stedenwandeltocht. Dit is ook de visie die A2Z Reclame met haar klanten aan wil gaan, een lange-termijn relatie op basis van een friese nuchterheid en creativiteit.

    Johan van der Weij
    manager A2zreclame
  • “Op basis van vertrouwen…”, de werkwijze van verzekeringsbedrijf FGD uit Leeuwarden. En dat vertrouwen geven wij ook graag aan de 11Stedenwandeltocht. Een tocht die loopt, al meer dan 70 jaar. Dat geeft zekerheid!

    verzekeringsbedrijf FGD

De 11-Stedenwandeltocht is lid van de KWBN.

Sutherland Drachten, ABD Renault Leeuwarden, Auto Haaima-Hylkema, Brasserie De Canterlanden Giekerk, Autobedrijf Teo Welles Akkrum, Autobedrijf Fennema Akkrum, Bakkerij Dijkstra Leeuwarden, Bakker Goedhart Leeuwarden, Vakgarage Van der Zweep Wergea, Cloetta Sneek.
Spijkerman
Kramer
A2zreclame
Rameau
Titan
WC Leek
De Doelen
11Stedenhal
Borgesius
Arriva
Visser
Molkwarder koeke
Haaima Hylkema
Dijkstra s broodspecialiteiten
FGD Lease
Poiesz supermarkten